"جدول عید فطر" آنچه همه خانواده های کرد در صبح عید تهیه می کنند شامل گوشت ، تصنیف برنج و نوع خاصی است "زردآلو خشک بخورید" و آجیل سرخ شده. نشستن پشت میز دو ساعت کامل صبح طول می کشد ، بنابراین نیمی از اعضای خانواده شروع به ملاقات با همسایگان و اقوام می کنند و تعطیلات را به آنها تبریک می گویند ، در حالی که بقیه از بازدیدکنندگان خود که معمولاً در همان میز آماده شده می نشینند پذیرایی می کنند و طعم و مزه را از آن ، به عنوان بیان مشارکت در غذا و زندگی عمومی اجتماعی.

شهر اربیل ، مرکز اقلیم کردستان ، شب عید مانند درخت خرما به نظر می رسید زیرا صدها هزار شهروند کرد خود را آماده می کنند تا از بازارهای شهر خرید کنند و به روستاها و تفریحگاه های اطراف خود بروند ، این رسم همیشگی است از ساکنان از نظر آنها عیدی فرصتی است برای ترک فضای پر سر و صدا از شهر به روستاهای کوهستانی. که هنوز هم فضای بهار را به ارمغان می آورد. این رفتار در دوره قبلی به دلیل گسترش اپیدمی تاج دو برابر شده است ، زیرا ساکنان قصد دارند برای جلوگیری از اختلاط بیش از حد ، در جشن های مختلف مختلط خود در حومه شهر زندگی کنند.

اعلامیه وزارت کمک های دولت منطقه ای در روز پنجشنبه ، اولین روز عید قربان ، مطابق با اکثر کشورهای جهان اسلام ، از اهمیت سیاسی و فرهنگی عمیقی برخوردار بود. مسلمانان کرد در عراق و سایر کشورهای منطقه از فرقه سنی پیروی می کنند و بنابراین تعطیلات مذهبی را به گونه ای جشن می گیرند که با دیگر کشورها و جوامع جهان اسلام سازگار باشد. این مسئله طی 18 سال گذشته به ویژه در عراق حساس شده است ، به طوری كه برخی از مراجع دینی از عراقی ها می خواهند كه در یك روز دیگر جشن نگیرند ، اما مسلمانان سنی عراق ، عرب ها و كردها علی رغم فشار بر آنها ، باید با هم جشن بگیرند. این مسئله پس از مهاجرت نزدیک به 1.5 میلیون منطقه سنی نشین عراق به اقلیم کردستان و استقرار طولانی مدت آنها در شهرهای بزرگ آن برجسته شد.

در مصاحبه ای با Sky News Arabia در مورد این سنت کردی ، ملا صبری جیئی ، که بیش از شش دهه در شهرها و روستاهای مختلف اقلیم کردستان عراق به عنوان مبلغ فعالیت داشته است: "در گذشته سفره اصلی در صحن های مساجد روستا تهیه می شد ، بنابراین با شروع نماز سحر و خطبه عید خانواده های روستا تهیه جدول در میدان مسجد را آغاز کرده بودند و این یک آیین جمعی بود. برای بیان تعهد جمعی به دستورات خدا و وقفه جمعی. در روزه داری با طلوع فجر روز اول ماه شوال".

ملا دزی در سخنان خود افزود: "این جدول بیانگر تجزیه و تحلیل اختلافات اجتماعی و اقتصادی بین مردم همان منطقه بود. فرزندان خانواده های مرفه ، به ویژه اربابان فئودال و صاحبان منصب های مشتاق ، مشتاق نشستن در بخشهایی بودند که از خانواده های کم برخوردار تر به حساب می آمدند و نسبت به آنچه برای سفره آماده کرده بودند ، که موضوع پرورش دوجانبه بود ، علاقه و سپاس نشان می دادند. هماهنگی بین آنها.". Dziie اضافه می کند: "برای چندین بار ، میز شهرداری در صبح عید به فرصتی برای آشتی اجتماعی بین افرادی تبدیل شده است که سالها و دهه ها درگیر درگیری و انتقام بوده اند. امتناع از شرکت در جشن مشترک انحراف از سنت اساسی اجتماعی در نظر گرفته شد و به همین دلیل بسیاری از افراد مجبور شدند که از همان بشقاب مشترک غذا بخورند ، وقتی دیگران سعی کردند فضاهای خالی را ترک نکنند تا هر دو طرف کنار یکدیگر بنشینند. یکدیگر.".

در حال حاضر ، این میزهای صبحانه در مساجد و میادین مختلف در مناطق اربیل و سایر شهرهای منطقه به ویژه در محله های قدیمی توزیع می شود که ساکنان آنها هنوز این سنت را حفظ کرده و آن را بخشی از میراث اجتماعی و معنوی خود می دانند.

پیش از این ، دولت اقلیم کردستان ممنوعیت همه جانبه جمعیت را در روزهای عید اعلام کرده بود ، اما تحت فشار مردم خواستار تبدیل این موضوع به ممنوعیت نسبی شد و مردم در مکان های عمومی را مجبور به فاصله گرفتن و ماسک محافظ کرد. اجتماعات

>

خوشناو در حالی که “Nanah Jni R ە m ە zani” یا “Eid Al Fitr Table” را آماده می کرد به Sky News Arabia گفت: “سفره صبح روز اول عید ، که همه اعضای خانواده دور آن جمع می شوند ، اصل تعطیلات است. کردها و این یک سنت قدیمی است که ما از پدر و مادر و مادربزرگ و مادربزرگ خود به ارث برده ایم. این جدول اعضای بحث برانگیز و مشاجره کننده یک خانواده را متحد می کند ، قلب ها بر روی آن پاک می شود و خانواده شروع می شود مانند اینکه دوباره متولد شده است و این همان شادی بزرگ برای ما در هر تعطیلات.

جرم عید فطرکه همه خانواده های کرد صبح روز عید تهیه می کنند ، شامل گوشت ، برنج محلی و نوع خاصی از “غذای زردآلو خشک” و آجیل سرخ شده است. نشستن کنار میز در صبح دو ساعت کامل طول می کشد ، بنابراین نیمی از خانواده خانواده شروع به دیدار می کنند همسایگان و اقوام و تعطیلات را به آنها تبریک می گویند در حالی که بقیه بازدید کنندگان خود را می پذیرند. آنها معمولاً در همان میز آماده می نشینند و آن را به عنوان بیان مشارکت در غذا و زندگی مشترک اجتماعی می چشند.

شهر اربیل ، مرکز اقلیم کردستان ، شب عید مانند درخت خرما به نظر می رسید ، چرا که صدها هزار شهروند کرد خود را آماده می کردند تا از بازارهای شهر خرید کنند و به روستاها و تفریحگاه های اطراف خود بروند ، این رسم همیشگی است از ساکنان از نظر آنها عیدی فرصتی است برای ترک فضای پر سر و صدا از شهر به روستاهای کوهستانی. که هنوز هم فضای بهار را به ارمغان می آورد. این رفتار در دوره قبلی به دلیل گسترش اپیدمی تاج دو برابر شده است ، زیرا ساکنان قصد دارند برای جلوگیری از اختلاط بیش از حد ، در جشن های مختلف مختلط خود در حومه شهر زندگی کنند.

اعلامیه وزارت کمکهای دولت منطقه ای در روز پنجشنبه ، اولین روز عید قربان ، مطابق با اکثر کشورهای جهان اسلام ، دارای اهمیت سیاسی و فرهنگی عمیقی بود. مسلمانان کرد در عراق و سایر کشورهای منطقه از فرقه سنی پیروی می کنند و بنابراین تعطیلات مذهبی را به گونه ای جشن می گیرند که با سایر کشورها و جوامع جهان اسلام سازگار باشد. این مسئله در عراق طی هجده سال گذشته به ویژه حساس شده است ، به طوری که برخی از مراجع دینی از عراقی ها می خواهند که در یک روز جشن نگیرند ، اما مسلمانان سنی در عراق ، عرب ها و کردها باید علی رغم فشار بر آنها جشن بگیرند. این مسئله پس از مهاجرت نزدیک به 1.5 میلیون سنی عراقی در اقلیم کردستان و استقرار طولانی مدت آنها در شهرهای اصلی آن برجسته شد.

در مصاحبه ای با Sky News Arabia در مورد این رسم کردی ، ملا صبری جی ، که بیش از شش دهه در شهرها و روستاهای مختلف در اقلیم کردستان عراق به عنوان مبلغ فعالیت داشته است ، گفت: “در گذشته ، قسمت عمده آن در حیاط مساجد روستایی ، بنابراین با شروع نماز سحر و خطبه عید ، خانواده های روستا شروع به تهیه سفره در حیاط مسجد کرده بودند و این یک آیین جمعی برای بیان تعهد جمعی به احکام الهی بود. و افطاری جمعی در سحرگاه روز اول شوال.

الملا جیئی در سخنرانی خود افزود: “توده مردم بیان از بین بردن اختلافات اجتماعی و اقتصادی بین مردم همان منطقه بود. فرزندان خانواده های ثروتمند ، به ویژه اربابان فئودال و خادمان ، می خواستند در بخشهایی بنشینند که از خانواده های کم برخوردارتر به حساب می آمدند و از آنچه برای سفره آماده کرده بودند ابراز علاقه و سپاس می کردند. و این چیزی بود که باعث ایجاد هماهنگی متقابل بین آنها شد. دزی اضافه کرد: بارها و بارها ، وعده های غذایی صبحگاهی شهرداری عید به مناسبت آشتی اجتماعی بین افرادی تبدیل شده است که سالها و دهه ها درگیر درگیری و انتقام بوده اند. امتناع از شرکت در ضیافت عمومی انحراف از یک سنت اساسی اجتماعی تلقی می شود و به همین دلیل افراد مختلف مجبور به خوردن یک چیز مشابه شدند. ظرف مشترک ، وقتی بقیه حاضر می شدند فضاهای خالی بین آنها باقی نماند ، به طوری که دو طرف کنار یکدیگر نشسته بودند.

در حال حاضر ، این میزهای صبحانه در مساجد و میادین مختلف در مناطق اربیل و سایر شهرهای منطقه به ویژه در محله های قدیمی توزیع می شود که ساکنان آنها هنوز این سنت را حفظ کرده و آن را بخشی از میراث اجتماعی و معنوی خود می دانند.

پیش از این ، دولت اقلیم کردستان منع جامع جمعیت در ایام عید را اعلام کرده بود ، اما تحت فشار مردم عقب نشینی کرد تا موضوع را به یک ممنوعیت جزئی تبدیل کند و مردم را در مکان های عمومی مجبور کند از یکدیگر فاصله بگیرند و ماسک های محافظتی بزنند و کودکان را درگیر کنند. .